Pozycja firmy na rynku nie zależy od jednorazowego dostarczenia produktów i usług poszczególnym klientom. Zależy ona w głównej mierze od tego, że klienci wracają do nas za każdym razem i są zadowoleni nie tylko z tego, co mamy do zaoferowania, ale również z obsługi.
Branża sprzedażowa powinna zwrócić uwagę na wykorzystywanie najnowszych technologii do utrzymywania długotrwałych relacji ze swoimi klientami.
Takie możliwości daje wdrożenie systemu CRM, który jest jednym z najbardziej skutecznych narzędzi do utrzymania stałego klienta. Zanim jednak rozpoczniemy wdrożenie CRM, warto dowiedzieć się, co to tak dokładnie jest. Odpowiedź znajdziecie w tytule tego artykułu. CRM jest to nic innego jak zarządzanie relacjami z klientem (Customer Relationship Management). Jest to narzędzie, które może składać się z wielu modułów. Są one podzielone na konkretne sekcje, które są dostosowane do naszych potrzeb sprzedażowych oraz marketingowych. Moduły mogą dzielić się na:
- Dane klientów, gdzie znajdziemy wszystkie dane kontaktowe i rejestrowe firm,
- Kontrakty, gdzie będziemy odnotowywać wszystkie umowy zawarte z danym kontrahentem
- Materiały sprzedażowe, takie jak ankiety konsumenckie, prezentacji, promocje
- Bieżące działania, dzięki którym możemy monitorować całą komunikację z klientem
To tylko przykładowe elementy, do których będziemy mieć dostęp decydując się na wdrożenie systemu CRM. Praktycznie większość z nich możemy dostosować indywidualnie pod naszą działalność. Jednak decydując się na wdrożenie CRM warto skorzystać z wiedzy i doświadczenia firm, które specjalizują się w tego typu narzędziach. Dzięki nim wybierzemy formę systemu, która najbardziej spełni nasze oczekiwania. Największą korzyścią płynącą z wdrożenia CRM jest uporządkowanie bazy danych klientów, zapewnienie płynnej komunikacji ze stałym oraz potencjalnym klientem, wsparcie procesów sprzedaży, a także możliwość przeprowadzenie analizy sytuacji firmy pod względem sprzedaży czy też kampanii marketingowych.
Jednak największą korzyścią jest optymalizacja organizacji pracy i uproszczenie dotychczasowych procesów. Firmy, które zdecydowały się na wdrożenie systemu CRM, zamiast tkwić w niekończącym się chaosie, mogą skupić się na tym, co najważniejsze, a mianowicie na doskonaleniu produktów i usług.