Wydawać by się mogło, że w dzisiejszych czasach, znalezienie jakichkolwiek usług jest naprawdę proste. W dobie powszechnego dostępu do różnego rodzaju aplikacji, multimediów i treści w internecie jesteśmy nieustannie zasypywani reklamami, artykułami czy innymi materiałami, które w dużej mierze pełnią funkcję marketingową. I tak, jeśli poszukujemy na przykład biura nieruchomości wydaje się, że wystarczy skorzystać z telefonu czy komputera, wpisać w wyszukiwarce internetowej odpowiednią frazę wraz z nazwą miasta, w którym czy w obrębie którego takie biuro miałoby funkcjonować. Zatem w przypadku Konina będzie to biuro nieruchomości Konin. Analogicznie, wystarczy tylko zmienić miasto, aby otrzymać wyniki dla swojego regionu. Z pewnością otrzymamy wtedy całą listę biur czy agencji nieruchomości działających w regionie. Wystarczy zatem wybrać jedno z nich i sprawa załatwiona. Czy aby na pewno?
Jakie biuro wybrać?
Sam fakt, że otrzymujemy listę biur nie znaczy, że wybór jest prosty. Sprzedaż czy zakup nieruchomości to często sytuacje, w których znajdujemy się bardzo rzadko, lub w ogóle raz w życiu. Oznacza to, że nie mamy własnego rozeznania, które biuro będzie dla nas odpowiednie. Można oczywiście zdać się na ślepy los i wybrać jedno biuro z listy, lub kliknąć w to, które pojawi się najwyżej w wynikach wyszukiwania, gdyż podświadomie możemy uznać, że to właśnie jest najlepsze. Oczywiście jedno drugiego nie wyklucza, lecz należy się zastanowić co dla nas konkretnie oznacza, iż dane biuro jest najlepsze. Jednym z kryteriów, które często pojawia się kiedy wybieramy różnego rodzaju usługi jest doświadczenie. Możemy zatem zwrócić uwagę na to jak długo dane biuro już działa. Dłuższy staż oznacza, że firma przez lata była w stanie utrzymać się na rynku, a to już jest jakaś wskazówka, gdyż rynek bardzo często weryfikuje umiejętności i ci, którzy się nie nadają po prostu odpadają po pewnym czasie. Nie zawsze jednak doświadczenie stanowi jedynie atut. W dzisiejszym dynamicznym świecie wydaje się, że bardziej od doświadczenia liczy się umiejętność dostosowania się do nowych sytuacji oraz kreatywność. Osoba doświadczona może bowiem korzystać z przestarzałych rozwiązań, które owszem działały przez lata, lecz obecnie mogą być coraz mniej skuteczne. Poza tym, doświadczenie może często iść w parze z rutyną. To oznacza, że mniej doświadczone biuro nieruchomości może często działać bardziej dynamicznie, a poza tym, z racji mniejszej renomy, którą dopiero buduje może solidnie przykładać się do wszystkich obowiązków. Jak zatem widać, doświadczenie nie zawsze musi stanowić główne kryterium w procesie podejmowania decyzji, które biuro nieruchomości wybrać.
Oprócz doświadczenia można również posłużyć się opiniami innych czy to w sposób bezpośredni czy też za pomocą komentarzy dostępnymi w internecie. Znów jednak należy mieć na uwadze, że to co jest dobre dla innych nie zawsze musi być dobre dla nas samych. Widać to bardzo często w przypadku wyboru wielu innych usług czy towarów. Jeden fryzjer nie jest dobry dla wszystkich, kosmetyki dla skóry przetłuszczającej się nie będzie dobre dla osób z przesuszoną cerą, a samochód kombi nie zawsze jest dobrym wyborem dla młodego chłopaka, który jest singlem. Jeśli zatem inni polecają nam daną usługę lub produkt, z którego korzystają trzeba zgłębić temat i dotrzeć do powodów, dla których tak się dzieje. Być może to co inni uważają za kluczowe czy istotne w danej usłudze wcale nie stanowi dla nas atutu.
Co to znaczy, że biuro jest najlepsze?
W większości to tak naprawdę slogan reklamowy, gdyż nie ma jednego obiektywnego kryterium, które stanowiłoby o jakości danego biura nieruchomości czy jakiejkolwiek innej firmy usługowej. Bywa, że na 100 pozytywnych komentarzy czy opinii w internecie o danej firmie pojawią się 2 lub 3 negatywne, a to oznacza, że ktoś miał inne oczekiwania niż większość, a te mogą być przecież zbieżne z naszymi. Zdarza się również, że sam fakt, iż dana firma nie ma negatywnych komentarzy oznacza, że dobrze świadczy swoje usługi. Należy się zastanowić ile razy zdarzyło się nam osobiście polecić firmę w internecie i podzielić się pozytywną opinią kiedy byliśmy zadowoleni z usługi. Często jest tak, że po skutecznej współpracy po prostu zapominamy o sprawie. Nawet jeśli firma prosi nas o podzielenie się opinią nie zawsze zajmujemy się tym od razu, a z czasem po prostu wyleci nam to z głowy. Jeśli jednak jesteśmy niezadowoleni z obsługi mamy o wiele większą motywację, aby poinformować o tym innych. Zatem brak czy niewielka liczba komentarzy również może świadczyć o tym, że dana firma jest w pełni rzetelna tylko po prostu klienci korzystający z jej usług są mniej skorzy do dzielenia się swoimi wrażeniami nawet jeśli są bardzo pozytywne. Należy też pamiętać, że klienci mają różne potrzeby i oczekiwania więc w zasadzie najlepsze biuro nieruchomości może być najlepszym dla nas, ale już przeciętnym dla kogoś innego.
Ponieważ trudno jest wyodrębnić kilka jedynie słusznych kryteriów, według których można dokonać w pełni obiektywnego wyboru biura nieruchomości należy podejść do tej kwestii indywidualnie. Należy zatem skontaktować się z danym pośrednikiem bezpośrednio, w celu omówienia charakterystyki konkretnego zlecenia. Możemy wówczas wyczuć czy rozmawiamy z osobą kompetentną, a także miła i potrafiącą w odpowiedni sposób wytłumaczyć nam najważniejsze kwestie. Jeśli tak, to jest spora szansa, że ów pośrednik będzie równie dobrze odbierany przez osoby zainteresowane kupnem naszego mieszkania, a to może prowadzić do szybszej i korzystnej transakcji.