Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia w Grupie OT Logistics

GDYNIA PORT sprzedaz BTDG - OT Logistics 2014-06-26 SAM_4828 SAM_4830

Zarząd Morskiego Portu Gdynia sprzedał za prawie 58 mln zł Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia (BTDG). Nabywcą jest firma logistyczna OT Logistics SA. Podpisanie umowy o zbyciu 100 proc. udziałów miało miejsce 26 czerwca 2014 r. „To ostatnia spółka sprywatyzowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG), w której posiadaliśmy 100% udziałów” – poinformował Janusz Jarosiński, prezes ZMPG, dodając, że proces prywatyzacji terminalu drobnicowego rozpoczął się w 2012 roku. Podkreślił, że sprzedawana spółka znajduje się w dobrej kondycji i w tym roku zanotowała już 10% wzrost przeładunków w stosunku do analogicznego okresu ubr. „Jest to przykład udanej i konsekwentnie prowadzonej polityki prywatyzacyjnej” – zauważył Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, a wicemarszałek Pomorskiego Wiesław Byczkowski przyznał, że jest to przykład dobrego kontraktu.

W 2013 r. w terminalu przeładowano 2 360 tys. drobnicy i towarów masowych, głownie koksu, pasz i zbóż – powiedział Jacek Dubicki, dotychczasowy prezes zarządu BTDG, dodając, że przeładowano więcej drobnicy niż masówki.      Nowy właściciel zapewnił 390 pracownikom spółki  zagwarantował zatrudnienie na okres od 3 do 5 lat (w zależności od zajmowanego stanowiska). Planowane są jedynie naturalne odejścia z pracy na emerytury.

Prezes OT Logistics, Piotr Pawłowski podkreślił, że negocjacje były bardzo rzeczowe, a nowy nabytek wpisuje się w strategię rozwoju przedsiębiorstwa i będzie istotnym aktywem OT Logistics. „Mamy strategię rozwoju dla terminalu” mówił Pawłowski, ale nie chciał w wyjawić jej szczegółów. W Gdyni to kolejne przejęcie podmiotu po nabyciu pakietu 85% akcji C. Hartwig Gdynia, w którym  prezes Pawłowski pa studiach zdobywał doświadczenie na rynku spedycyjnym.

Przypomnijmy, że prywatyzacja w porcie Gdynia zaczęła się na poważnie  30 maja 2003 r. Wtedy Bałtycki Terminal Kontenerowy został kupiony za około 115 mln zł przez ICTSI, korporację z siedzibą na Filipinach. Poprzednie prywatyzacje miały miejsce w 2011 r. Sprywatyzowano wtedy Morski Terminal Masowy Gdynia oraz Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych. Zarząd Morskiego Portu Gdynia z prywatyzacji spółek uzyskał około 300 mln zł – poinformował Walery Tankiewicz, wiceprezes ZMPG, podkreślając że pozyskane środki zostały przeznaczone na przebudowę oraz modernizację infrastruktury portowej. Od 2001 r. port zainwestował około 1 mld zł. W 2013 r. Port w Gdyni odnotował rekordowe przeładunki 17,7 mln t, o 11% wyższe  niż przed rokiem.

Grupa Kapitałowa OT Logistics (GK OT) powstała z Odratrans S.A. Jest notowana na giełdzie grupa kapitałową. W lutym 2012 r. pozyskała 60 mln zł na rynku Catalyst. W 2013 r. debiutuje na rynku głównym GPW w Warszawie. W 2014 r. kolejne emisje mają przynieść 50 mln zł. Jest największym polskim i jednym z liczących się europejskich armatorów oferujących przewozy transportem śródlądowym. Nabycie udziałów w spółkach Rentrans Cargo, Rentrans International Spedition oraz gdyńskim Hartwigu sprawiło, że firma wzmocniła swoja pozycję na rynku logistycznym. W skład Grupy wchodzi również Port Handlowy Świnoujście. W 2013 r. przychody GK OT osiągnęły 490 mln zł, EBITDA –  72 mln zł, a zysk netto 28,3 mln zł.